Televisiomainokset ihastuttavat ja vihastuttavat

tv-advertising-lovely-and-the-provocationTelevisiota katsellessa ruudusta näytettävät ohjelmat ja elokuvat keskeytyvät muutaman minuutin ajaksi säännöllisin väliajoin tehdäkseen tilaa mainoskatkolle. Tämän tauon aikana näytetään muutamia mainoksia, jotka herättävät usein monenlaisia tunteita. Joillekin mainoskatko on loistava mahdollisuus käydä vaikkapa jääkaapilla hakemassa pientä välipalaa tai kenties tilaisuus käydä vessassa. Toisia taas ärsyttää suuresti jälleen kerran päälle rävähtävä mainoskatko, joka keskeyttää jännittävän elokuvan tai suosikkeihin kuuluvan TV-ohjelman juuri kriittisellä hetkellä. Mainokset ovat kuitenkin tärkeitä ja tehokkaaksi todettuja. Niiden avulla TV-kanava saa kerättyä varoja toimintaansa ja mainostavat yritykset saavat julkisuutta tuotteelleen.

Monikaan ei välttämättä edes hoksaa, että usein mainokset on valittu tarkoituksella juuri kyseisen ohjelman ajalla näytettäväksi. Juuri tämän vuoksi esimerkiksi lastenohjelmien aikana näytettävissä mainoksissa esitellään esimerkiksi lelukauppojen tuotteita tai lastenruokia. Iltapäivällä näytettävien saippuasarjojen mainostauoilla näytetään usein terveyssidemainoksia, suklaamainoksia, pesuainemainoksia ja huonekalumainoksia, koska juuri kyseiseen aikaan television ääressä istuu todennäköisesti iltapäivisin kotona aikaa viettäviä ihmisiä kuten kotiäitejä tai eläkeläisiä. Mainokset valitaankin pitkälti sen mukaan, millainen sillä hetkellä näytettävän TV-ohjelman tyypillinen katsoja on.

Usein mainokset pyritään tekemään jollain tavalla muista poikkeaviksi, jotta ne jäisivät mieleen paremmin. Varsin yleinen keino on sisällyttää mainokseen joku tarttuva kappale tai kenties jokin iskulause tai hokema. Saman hahmon kierrättäminen mainoksesta toiseen auttaa iskostamaan sen paremmin ihmisten mieliin. On myös tavanomaista, että tietyt merkit kierrättävät samaa kappaletta mainoksesta toiseen, jolloin siitä muodostuu eräänlainen tunnuslaulu kyseiselle merkille. Mainokset ovat tekijöilleen haastavia, sillä ne eivät saa olla pitkiä. Useimmiten mainos kestää muutamasta sekunnista enintään pariin minuuttiin. Suomessa yleisimpiä ovat kuitenkin noin muutaman kymmenen sekunnin ja enintään minuutin pituiset TV-mainokset.

Suomessa ensimmäiset mainokset esitettiin 50-luvun lopulla, jolloin kerralla esitettiin vain pari tai kolme mainosta. Ainoa mainoksia näyttänyt kanava oli pitkään kanava nimeltä Mainos-TV, joka on MTV3:n eli “maikkarin” edeltäjä. Sittemmin esimerkiksi Nelonen ja Sub tv:kin ovat tulleet mukaan kuvioihin ja näyttävät yhtä lailla mainoksia, mutta Ylen kanavilla mainoksia ei kuitenkaan nähdä suurimpia urheilutapahtumia lukuun ottamatta. Uutisten aikana ei ole tapana mainostaa, mutta esimerkiksi elokuvat ja TV-sarjat pilkotaan osiin, joiden välissä mainoskatkot pidetään.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *